Kampanya Hakkında Bilgilendirme
112 ACİL ÇAĞRI HATTI
Sağlık
Bakanlığı112 Acil Çağrı Hattı, hayati tehlike oluşturan durum ortaya
çıktığında aranması gereken ücretsiz olarak hizmet veren hayati derecede
önemli bir hattır. 112 Acil Çağrı Hattı arandığı zaman; isim-soy isim,
karşılaşılan sağlık sorununun tam olarak ne olduğu ve adres bilgilerinin
açık ve anlaşılır bir biçimde belirtilmesi zaman kaybının yaşanmaması
için son derece önemlidir. Hayati tehlike durumu olmayanlar tarafından
meşgul edilmesi nedeniyle gerçek sağlık yardımına ihtiyacı olan hasta ve
vakalara ulaşmada geç kalınmakta veya ulaşılamamaktadır.
2013
yılında 112 Acil Çağrı Hattı toplam 115.456.427 kez aranmış olup bu
çağrıların sadece 3.980.464’ü acil vaka olarak işlem görmüş, 111.475.963
çağrı ise asılsız ihbar olarak değerlendirilmiştir.
2014
yılında 112 Acil Çağrı Hattı toplam 118.260.579 kez aranmış olup bu
çağrıların sadece 4.027.2015’i acil vaka olarak işlem görmüş,
113.866.695 çağrı ise asılsız ihbar olarak değerlendirilmiştir.
112
Acil Çağrı Hattının gereksiz meşgul edilmesi zaman ve işgücü kaybına
yol açmakta daha önemlisi gerçek acil vakalara ulaşmakta sorun
yaratmaktadır. Herkesin bir gün 112 Acil Çağrı Hattını aramaya ihtiyacı
olabileceği unutulmamalıdır.
112 Acil
Çağrı merkezinin gereksiz aranması konusu Kabahatler kanunu ve 112 Acil
Çağrı Merkezleri Kuruluş, Görev ve Çalışma Yönetmeliğinde
düzenlenmiştir. Yönetmeliğin 23. Maddesi 2. Fıkrası “Çağrı Merkezini
asılsız ihbarda bulunmak süratiyle meşgul ettikleri tespit edilen
kişilere 30/03/2005 tarih ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununa göre il
valileri tarafından 250 Türk Lirası idari para cezası verilir. Tekerrür
hâlinde bu ceza iki katı olarak uygulanır” hükmü taşımaktadır.
VAKAYA GİDERKEN KARŞILAŞILAN SORUNLAR
Arayan
kişilerin doğru adres verememesi ve hasta konumunun net olarak
belirlenememesi nedeni ile adres bulmak öngörülenden çok daha fazla
zaman alabilmektedir.
Yollarda ambulanslar ve diğer geçiş öncelikli araçların kullanımı için
güvenlik şeridi olmaması, diğer sürücülerin ambulansa yol
vermemesi/verememesi, bazı saatlerde yaşanan trafik yoğunluğu, ara
sokakların ambulansın geçişine uygun olmaması gibi nedenler,
ambulansların vakalara ulaşmasını zorlaştırmaktadır.
Özellikle şehirlerarası yollarda ambulansların kullanabileceği geçiş
noktaları olmaması nedeni ile karşı şeritte meydana gelen bir vakaya
ulaşmak için fazladan 40-50 km mesafe gidilmesi gerekmekte ve bu durum
hastaya ulaşma süresini uzatmaktadır.
Kış şartlarında doğu bölgelerde yolların kapanması başta olmak üzere
ülkemizin coğrafi koşulları ve iklim şartlarından kaynaklanan nedenler
hastalara zamanında ulaşılmasını zorlaştırmaktadır.
Ambulansa ait siren sesi duyulduğunda ya da tepe lambası yanarken
görüldüğünde mutlaka yol verilmesi hayati önem taşımaktadır. Trafikte
ilerleyen ambulansa yol verme konusunda özen gösterilmemesi, zamanla
yarışan 112 acil müdahale ekibinin hayati tehlikesi olan hastayı
zamanında tedavi merkezine yetiştirmesine engel olmaktadır.
GENEL AMAÇ:
Kampanyanın genel amacı şöyledir:
Kitle
iletişimi ve diğer iletişim kanallarını kapsayan bir kamuoyu
bilgilendirme kampanyası aracılığıyla, ulusal bazda 112 Acil Çağrı
merkezinin gereksiz aranmasının önlenmesi ve trafikte seyreden
ambulansın geçiş önceliğine özen gösterilmesine yönelik farkındalığın
artırılması, seçilen illerde amaca yönelik yoğun bilgilendirme
yapılması.
ÖZEL HEDEFLER:
Bu Kampanyanın özel hedefleri şunlardır:
Hedef 1: Bir yıl sonunda 112 Acil Çağrı merkezlerine gelen gereksiz çağrı oranını % 20 azaltmak
Hedef 2:
Kentsel alanda Acil vakaya ilk 10 dakikada ulaşma oranını % 90 dan %95
oranına, kırsal alanda acil vakaya ilk 30 dakikada ulaşma oranını % 95
oranına çıkartmak. Trafikte seyreden ambulansın geçiş önceliğini
kullanması için gerekli altyapının sağlanması için farkındalık yaratmak,
ilgili kurumları bilgilendirmek.(özellikle büyük kentlerde merkezde
bulunan hastane bölgelerinde ambulansın rahat seyretmesi için kentsel
düzenlemelerin yapılması)
Hedef 3:
112 Acil Sağlık Hizmetlerinin önemi ve çalışma şekli konusunda 81 il ve
ilçelerde ilk ve orta öğretim kurumlarında tanıtım ve bilgilendirme
faaliyetleri gerçekleştirmek ( Minik 112 uygulamasının
yaygınlaştırılması)
Hedef 4:
Ambulansın trafikte duraksamadan ilerleme yöntemlerinin belirlenerek (
örnek: fermuar yöntemi ) toplumun bu konuda bilgilendirilmesini
sağlamak.
HEDEF KİTLE:
1.Hedef Kitle: Halk
2.Hedef Kitle: Araç sürücüleri ve sürücü adayları
3.Hedef Kitle: İlk ve orta öğretim öğrencileri öncelikli olmak üzere tüm öğrenciler
UYGULANACAK STRATEJİLER:
Farklı hedef kitlelerine göre yapılacaklar.
Halka dönük bilgilendirme ve farkındalık oluşturma çalışmaları
Araç sürücülerine dönük çalışmalar
Öğrencilere dönük çalışmalar ve aktiviteler
HALKA YÖNELİK STRATEJİLER:
112 Acil Çağrı merkezinin hayati önemi olduğunu anlatmak
Gereksiz arama yapılmasının önlenmesi amacıyla; Gereksiz aramaların
tespit edildiği, Çağrıların kayda alındığı ve gereksiz çağrılara cezai
yaptırımın olacağı ( mevzuat hakkında ) bilgisinin verilmesi
Trafikte seyreden ambulansa yol verilmesi konusunda özen gösterilmesi konusunda mesaj verilmesi
112 Acil çağrı merkezinin önemi ile trafikte ambulansa yol verme
konularında özel aktivitelerin düzenlenmesi (Politik önderlerin,
sanatçıların, basın mensuplarının katılımıyla gerçekleşecek PR
faaliyetleri)
Kamu-üniversite-özel sektör ve uzmanlık dernekleri ile işbirliği ve
ortak yaklaşımın sürdürülmesi ( hizmet verirken karşılaşılan sorunların
çözümüne yönelik bilimsel önerilerin getirilmesi)
ÖĞRENCİLERE DÖNÜK STRATEJİLER:
Öğrencilere
112 Acil Sağlık Hizmetlerinin önemi hakkında bilgi verilmesi sağlanarak
Hangi şartlarda ve nasıl iletişim kurulması gerektiği konusunda olumlu
tutum ve davranış geliştirmesinin sağlanması,
112 Acil Sağlık Hizmetlerinin önemi ve çalışma şekli konusunda 81 il ve
ilçelerde ilk ve orta öğretim kurumlarında tanıtım ve bilgilendirme
faaliyetleri gerçekleştirmek. ( Minik 112 uygulaması )
Öğrenciler vasıtası ile bilgi broşürlerinin ebeveyne ulaştırılmasının sağlanması.
ARAÇ SÜRÜCÜLERİNE YÖNELİK STRATEJİLER:
Trafikte yoğun olarak bulunan servis araçları, ticari taksi sürücülerine yönelik ziyaretler ve bilgilendirme faaliyetleri
Her araç sürücüsünün ambulansın önceliğine yönelik duyarlı olmasını
sağlamak ve bu duyarlılığı ile trafikte savunuculuk faaliyetine destek
vermesini sağlamak
Araç sürücüsü adaylarının eğitimi müfredatına ayrıntılı olarak konunun yerleştirilmesini sağlamak
NASIL?
112 Acil çağrı merkezinin hayati derecede önemini anlatarak
112 Acil çağrı merkezinin gereksiz yere meşgul edilmesinin ölümlere neden olabileceğini anlatarak
Empati kurmasını sağlayarak
Yaşam kurtarmak için zamanla yarışan sağlık personelinin çalışma şartlarını göstererek
Acil durumlarda saniyelerin önemini vurgulayarak
Ambulans içerisindeki hastanın bir yakını olabileceğini vurgulayarak
Bu anlatımlarda duygusal yönü güçlü bir dil kullanılarak
Diğer bilgilendirmeler için http://www.yasamayolver.com/ adresini ziyaret edebilirsiniz